⬇ Där kan du komma till min..

9 september 2015

Tankar, opinions och kulturkrockar efter 15 dagar in the states

Såå jag har nu varit i USA i 15 dagar, alltså två veckor och en dag. Det har varit två veckor fyllda med både skratt och tårar. Men är så glad för min familj här för de är helt underbara, och då menar jag inte bara min värdmamma och värdpappa utan hela släkten. Alla är så otroligt trevliga och välkomnande och de påminner lite läskigt mycket om familjen och släkten där hemma, men antar att det betyder att det är en perefect match! Har alltid varit inställd (senaste tre åren) på att kanske behöva byta värdfamilj eftersom så många gör det och inte så konstigt för det kan vara svårt att hitta en familj som passar. Så jag är iallafall supernöjd och glad över min värdfamilj och hela släkten för så långe inget dramatiskthänder så kan jag GARANTERA att jag inte kommer behöva byta värdfamilj under året.

Men det var inte det som blogginlägget skulle handla om utan tänte skriva lite tankar och kulturkrockar om/i USA eftersom jag inte riktigt har lust att skriva om vad jag gjort senaste tiden, men håll ut nära och kära jag ska berätta mer om både skolan och denna supermysiga helgen.

- Hershey´s choklad, iiinte så god, precis som Klara Laurell skrev i sitt blogginlägg här om dagen så smakar det nästan värre än eldorado eller ica-basic chokladen hemma i sverige. Och det ska vara deras "bästa" choklad, nope, smakade igår och tyckte inte riktigt om det.

- Jämställdhet (Djupt ämne jag vet), här finns det DEFInITIVT tjej och killsaker. Harregud om du borstar en litenn killbebis hår med en rosa borste, hur vågar du. Måla en 6-årigs killes kartongrymdskepp med en TJEJFÄRG. SKANDAL. Vara en kille på mariokart när man är tjej, fyfan..
Ah skulle kunna hålla på i evigheter, men blamar inte de det är kulturen här (Och ska jag då nämna att jag bor i en av de mest liberala staterna) och det är inte derass fel. Jag sitter istället tyst och blir mer o mer förvånad varje dag.

-KÖP ALDRIG EN STOR DRICKA...
Utan att först se storleken, ja det kan hända att nästa storlek bara kostar 25 cent mer MEN GÖR DET INTE. Det räcker oftast till en hel familj. Efter att detta hände mig på flygplatsen i New York så är jag väääldigt försiktig när jag beställer mat ute, för harregud den lemonaden höll i 6 hela timmar. HUUUUGE. Såå, lesson learned. Don´t.

- Idag åt vi seriöst till middag chips, hällde över lite chili (ni vet med köttfärs o bönor i, tog dock bort bönor för gillar de inte) och sprinklade på lite ost och gräddfil, tadaaa!!
Jag blev dock förvånad attd et samakde rätt gott! Krispigt och härligt, men kan ju säga att jag blev lagom chockad när de sa att det var det vi skulle äta, men som tur var var det gott.

- De har baconflavoured klubbor, behöver jag ens säga mer än så..

- Och när vi var på nöjesparken i Idaho köpte vi peanut butter fudge och I LOVE IT. Heaven. Om vi åker dit igen när det är halloweendekorerat ska jag köpa minst 3 lådor alltså sjukt gott.

- En till sak, kulturchock är att många fysiskt misshandlar sina barn här, smiskar och kanske till och med använder bältet vilket kom som en chock för mig när mn vän berättade att hon råkat ut för det. Jag sa att det är olagligt i sverige och hon började skratta, "Haha så du menar att man bara ger de utegångsförbud ochsäger ajjabajja inte igen" och jag sa ah typ, knappt ens det i många fall och hon skrattade vidare. Rätt så stor kulturchock.

Jag vill bara påpeka att inget här är till för att offend någon och jag tar ingen sida, detta är min blogg och den är till för mina tankar och erfarenheter.

Ska vara mer aktiv här, tänkte göra lite assignments till mig själv.
Så det jag ska skriva om är:
- Mer om NY-camp, massa bilder
- Flygresan
- Hemlängtan
- High School
- Mer tankar, kulturkrockar osv.

Imorgon ska jag förresten prova på x-country (springa) och ni där hemma som känner mig, jag vet att ni kanske skrattar menmen måste prova och det är ett grymt bra sätt att skaffa vänner på med tanke på att det knappt går under skoldagarna då den enda tiden man kan prata är under lunchen vilket är då alla tar sina bilar och åker och äter någonstans. 
Hoppas alla har det bra hemma i Sverige!

Ha det gött!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar